17/1/20

ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΜΑΡΓΕΤΗ








Η Αναστασία Ν. Μαργέτη γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Μελέτησε Παιδαγωγικά, Ιστορία και Λογοτεχνία στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο σπουδών. Υπηρετεί σε Δημόσιο Σχολείο των Αθηνών. Το 2015 πρωτοεμφανίστηκε στον χώρο της ποίησης με τη συλλογή Τρίτοι από της Αληθείας (ΑΩ εκδόσεις), η οποία το 2019 τυπώθηκε δίγλωσση (ελληνικά – αγγλικά) από τις εκδόσεις ΓΡΗΓΟΡΗ  σε μετάφραση του ελληνιστή καθηγητή Λογοτεχνίας, Robert L. Crist και της συγγραφέως - κριτικού λογοτεχνίας, Δέσποινας Λαλά–Crist. Το 2018 ανθολόγησε και επιμελήθηκε το συλλογικό έργο ΜΕ ΤΟ π ΤΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ. Δεκατρείς λογοτέχνες για την τρίτη ηλικία. (ΑΩ εκδόσεις). Ποιήματά της έχουν συμπεριληφθεί σε ποιητικές ανθολογίες και έχουν δημοσιευθεί σε λογοτεχνικές ιστοσελίδες και περιοδικά.












ΠΛΑΤΩΝ 
ΨΥΧΗ ΚΑΙ (Π)ΟΙΗΣΗ           
ΔΙΑΛΕΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΑΝΤΙΘΕΤΩΝ  (2021)   




ΔΙΑΛΕΚΤΙΚΟΣ ΥΛΙΣΜΟΣ
ΕΠΙΘΥΜΗΤΙΚΟΝ
Είναι 



Αξίωμα: Αν
εξουσία του φωτός
δοθεί στο βλέμμα... 



Στον Λαβύρινθο μέσα σου
τόλμα και δες
τον Μινώταυρο. 



ΔΙΑΛΕΚΤΙΚΟΣ ΥΛΙΣΜΟΣ 
ΕΠΙΘΥΜΗΤΙΚΟΝ
Μη Είναι 



Ορδές ενστίκτων
τις νύχτες της βακχείας
καταναλώνουν. 


Ω! Φιλήδονα
αποικιοκρατεί
ο πουριτανισμός. 


ΔΙΑΛΕΚΤΙΚΟΣ ΨΥΧΙΣΜΟΣ
ΘΥΜΟΕΙΔΕΣ
Είναι

 
 
Κοίλα όστρακα μνήμης
εγκιβωτίζουν
την απουσία. 



(Ώ) Αριστότελες!
Ευδαιμονίας βάσις
μεσότης έστί. 



ΔΙΑΛΕΚΤΙΚΟΣ ΨΥΧΙΣΜΟΣ
ΘΥΜΟΕΙΔΕΣ
Μη Είναι 



Φόβος Θεού και
-βούλησης Συμπληγάδες-
Φόβος Θανάτου. 


Δίκης οφθαλμός·
των αδύναμων θνητών
φαντασίωση. 



ΔΙΑΛΕΚΤΙΚΟΣ ΛΟΓΙΣΜΟΣ
ΛΟΓΙΣΤΙΚΟΝ
Είναι


 
Κοπή του λώρου·
τραγωδίας έναρξη
τ’ αυτεξούσιο. 



Κώδικας της γλώσσας
το θέατρο του νου·
μπαρόκ οι τόνοι.


 

ΔΙΑΛΕΚΤΙΚΟΣ ΛΟΓΙΣΜΟΣ
ΛΟΓΙΣΤΙΚΟΝ
Μη Είναι 



Χαρακίρι
της άστοργης εκδίκησης
το ΜΗΔΕΙΑμα. 


Καρυάτιδες μνήμες
βουλιάζουν αργά
στ’ ασυνείδήτο. 
 


ΟΠΙΣΘΟΦΥΛΛΟ


Ξενοφών Διον. Μουσάς
Αστρονόμος, Καθηγητής Φυσικής Διαστήματος

Η Αναστασία Μαργέτη παρουσιάζει με πρωτοτυπία πενήντα επτά φιλοσοφικά επιγράμματα... Με τη λιτή φόρμα τριών στίχων και δεκαεπτά συλλαβών μορφοποιεί την εμπειρία, το συναίσθημα, τη σκέψη της... Εκείνο όμως που συνιστά καινοτομία, είναι η συνομιλία των επιγραμμάτων της με τον φιλοσοφικό στοχασμό του Πλάτωνα και συγκεκριμένα με τη θεωρία του περί ψυχής. Το ποιητικό της βιβλίο δίνει έναυσμα στον αναγνώστη για μία περιπλάνηση σε τόπους της δικής του ψυχής.








ΤΡΙΤΟΙ ΑΠΟ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ
THE THIRD FROM TRUTH (2015) 

 


Α.

ΔΙΑΓΝΩΣΕΩΣ ΑΙΣΘΗΣΗ     
PERCEPTION THROUGH KNOWLEDGE


ΣΥΜΠΛΗΓΑΔΕΣ


του Βασίλη Κύρκου

Ανάμεσα
φόβου και θυμού
ναυάγησαν τα πλοία σου.
Ύστερα μόνο ο βυθός.
Καθρέφτης του κόσμου
η θάλασσα.
Το φως μια αντανάκλαση.

Συνεπώς
βρίσκεσαι
τρίτος από της Αλήθειας.



SYMPLEGADES


to Vasilis Kyrkos

Between
fear and rage
your ships sank.
Then there was only the ocean floor.
Mirror of the world
the sea.
Light, a reflection.

Consequently
you find yourself
the third from Truth.



ΔΙΑΙΡΕΣΗ


Κόσμων σπαράγματα
κυλούν
στο άχρονο
του απείρου.
Και ο Παράδεισος
χαμένος.

Το φίδι νίκησε.
Εξοριστήκαμε ατελείς
στη σφαίρα του αοράτου.
Το θείο αποσχίστηκε
από το ανθρώπινο.

Ανάξιοι πληρεξούσιοι
του φωτός.
Δικασμένοι στου χρόνου
την αδιάκοπη φθορά.

Εν τω μεταξύ
μέσα σε καθημερινούς
ωκεανούς αμφιθυμίας
ερίζουμε για το πηλίκο
ή έστω
το υπόλοιπο.



DIVISION


The shuddering of the worlds
pulses
in the timelessness
of infinity.
And Paradise
spent.

The snake triumphant.
Incomplete, we were exiled
to the sphere of the invisible.
The sacred tore away
from the human.

Impotent inheritors
of light.
Condemned to the times’
ceaseless decay.

While
in endless daily
seas of ambivalence
we battle for the quotient
or at least
the remainder.



Β.

ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ I
WORKS OF ART I

ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΑΣ ΑΙΣΘΗΜΑ
A SENSE OF ART


ΕΔΕΜ


Όλα ονειρικά
υπερκόσμια
εξαϋλωμένα
σ’ ένα tableau vivant.

Και ο Αδάμ γέρνει
πάνω στην Εύα
να την αγγίξει
-άλλη μια φορά-
να γευτεί το μήλο της
-άλλη μια φορά-
της γνώσεως
του καλού και του κακού.

Όσο γι’ αυτήν
αμετακίνητη
πέρα από την κατάρα
διεκδικεί
για τον εαυτό της
το φύσημα στο στόμα
του χωματένιου αγάλματος.

Ομιχλώδες σκηνικό
κοινού φαντασιακού
υπό κατάρρευση.

Εκεί μας ζώνουνε τα φίδια.



EDEN


All things dream-like
transcendent
ethereal
in a tableau vivant.

And Adam bends
above Eve
to touch her
- once again -
to savor her apple
- once again -
the knowledge
of good and evil.

On her part
unrepentent
beyond the curse
she claims
for herself
the breath on the lips
of the earthen statue.

The cloudy scene
of a common fantasy
in collapse.

Then the snakes encircled us.



ΟΔΥΣΣΕΙΕΣ


Οι Σειρήνες όμως έχουν ένα όπλο
πιο φοβερό και από το τραγούδι:
τη σιωπή τους.
Φραντς Κάφκα

Έβαλε φωτιά
και στη Ρώμη
και στην Καρχηδόνα
και στην Αλεξάνδρεια.

Πλήρωσαν τις ζημιές
και οι ασφαλισμένοι
και οι ανασφαλείς.

Τώρα γυρεύουν κι άλλο.

Ας μάθαιναν
πώς να υποδαυλίζουν
τις φωτιές
πώς να τις συντηρούν
σε ραψωδίες επικές.

Τότε έπαιρναν
μόνο
μέτρα
πυροπροστασίας,

Φλεγόμενοι... 



ODYSSEYS


Sirens, however, possess a weapon
even more terrible than songs.
their silence.
Franz Kafka

She put to the torch
both Rome
and Carthage
and Alexandria as well.

They paid fines for damages
the secure
and the insecure alike.

Now they seek more.

They should have learned
how to undermine
conflagrations
how to retain their glow
in epic rhapsodies.

Then
only
could they take
measures
against infernos.

On fire...





ΠΟΙΗΣΗ ΗΘΟΥΣ


…εν οίς γαρ τό πράττειν
και  τό μη πράττιειν
Καί εν οίς το μή, καί το ναί
Αριστοτέλης, Ηθικά Νικομάχεια

Πάλιωσε πάνω της
του ρόλου
το κοστούμι.

Τώρα
το απεκδύεται
στη σιγή.

Ολόσωμη
κοιτά γυμνό
το είδωλό της
στον καθρέφτη

Σκιές της νύχτας
κρυφακούν
μεσήλικες ελπίδες
καμπύλες ανέμων
και θλίψης κοίλα
θυμούς
στην άκρη της αφής.

Αγέλαστη
φορά ξανά κατάσαρκα
το ίδιο παρελθόν.
Και στρέφει το βλέμμα
στο αμίλητο.



POETIC ETHICS


.. .for where we are free to act
we are also free to refrain from acting,
and where we are able to say No
we are also able to say Yes.
Aristotle, Nicomachean Ethics

It aged upon her
the role’s
attire.

Now
she sheds it
in silence.

All of her
beholds
her naked image
in the mirror.

Shadows of night
listen secretly
to mid-life hopes
curves of air
and sadness
hollows of anger
at the edge of touch.

Unsmiling
she again tightly dons
the same past.
And turns her gaze
on the unspoken.



Γ.

ΧΡΟΝΟΥ ΚΑΙ ΠΟΝΟΥ
TIME AND PAIN

ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ
PROFUNDITY







ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗ


…των μεν γάρ πράξεων
απ’ αρχής μέχρι τού τέλους κύριοι έσμεν
ειδότες τα καθ’ έκαστα…
Αριστοτέλης, Ηθικά Νικομάχεια

Πάλιωσε πάνω της
του ρόλου
το κοστούμι.

Άβολες οι αλήθειες της
τη σφίγγουν στο λαιμό.
Οι ακρότητές της
σκίζουν επαφές.
Και οι ώρες έγιναν απέραστες.

Τώρα
ενδύεται
τη σιωπή.

Αφουγκράζεται
του ενεστώτα
τα δεχόμενα.

Στο σάκο της μέσα πετά
τα θαρραλέα  χρώματα
και τα φωνήεντα
εξεγερμένα. 

Ύστερα φεύγει βιαστικά
ντυμένη επαναστάτης.

Για να μη μένει
η παρουσία
αδικαιολόγητη.



ALTERATIONS


...we can control our actions
from beginning to end,
and we are conscious of them...
Aristotle, Nicomachean Ethics

It aged upon her
the role’s
attire.

Awkward her truths
they wring her neck.
Her extremities
tear the seams.
And the hours become impassable.

Now
she is clad
in silence.

She adheres
to the present tense
of possibilities.

Into her knapsack she tosses
the bold colors
and syllables
of revolt.

Then she departs hastily
dressed as a rebel.

So that her presence
shall not remain
unjustified.



Δ.

ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ II
WORKS OF ART II
ΘΕΩΡΙΕΣ ΑΝΕΠΑΙΣΘΗΤΕΣ
THEORIES INDISCERNIBLE



ΜΗΤΡΙΚΗ ΕΝΤΕΛΕΧΕΙΑ


Πνοή στη σάρκινη αδράνεια
του υλικού
το βλέμμα Σου
αναδύει αδήλων όψεις
στου εν δυνάμει τον ορισμό.

Καμπυλόσχημες
μορφές αγαλμάτων
σμιλεύει
εντός μου
το βλέμμα Σου
με κινήσεις απαλού.

Καλλιτεχνεί
του αγαθού το αποτύπωμα
στα ηχοτοπία της δικής μου σιωπής
το βλέμμα Σου
με ψηλαφήματα αφής. 

Σκοπούς εξουσίας
υποθάλπει
το βλέμμα Σου
με το λώρο για μίτο
να πλανιέμαι
στο δικό σου
σκοτάδι και φως
αινώντας τα έργα σου
νυν και αεί.

Το βλέμμα Σου
θα ανατέλλει
ώσπου
να δύσει
το βλέμμα μου.


MATERNAL ENTELECHY


Breath into the somatic inertness
of matter
Your gaze
brings tonight obscure factors
defining   potentiality.

Curved
forms of statues
Your gaze
sculpts
inside me
with gentle motions.

Artfully it carves
imprints of the good
on the vibrant ground of my silence
Your gaze
with feeling touches. 

The goal of power
Your gaze
upholds;
with the umbilical cord as thread
to roam
in your darkness and light
glorifying your labors
now and evermore.

Your gaze
shall dawn
unto
the sunset
of my own.


  

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΛΩΡΟΣ


Παιχνίδια εξουσίας
αδελφοκτόνα
πυρπολούν
του πατρικού
το καταφύγιο.

Εκεί ο πόλεμος
δεν γίνεται πατέρας κανενός.
Μόνο φονιάς.
Της ύστατης αθωότητας.

Ανήκεστος η βλάβη
από διεκδικήσεις
συγκριτικού βαθμού
πλήρεις εγωκεντρικών παθών
και στερεοτυπικών λαθών.

Η συγχώρεση εξόριστη.
Η Αντιγόνη απούσα.



THE UMBILICAL KNOT


Power games
of fratricide
torch
the paternal sanctuary.

Now war
becomes no one’s father.
Only the murderer
of supreme innocence.

Irredeemable the harm
by presumptuous demands
of varying degrees
crammed with egocentric neuroses
and stereotyped miscalculations.

Forgiveness exiled.
Antigone nowhere on the horizon.

  

ΠΟΛΙΤΕΙΑ


Όσα φοβάσαι
τα δικάζεις
και τα καταδικάζεις
συνεχώς
σε θάνατο.

Πρόσεχε.
Έτσι όπως πας
θα καταντήσεις
απόλυτος μονάρχης.

Και τότε
η ζωή σου
θα κρέμεται
από τη δικαιοσύνη σου.



THE REPUBLIC


Whatever you fear
you judge
and you condemn it
ceaselessly
to death.

Take heed!
The way you behave
you become
an absolute monarch.

And thereby
your life
depends
on your own justice.





ΤΡΑΓΩΔΙΑ


…των τοιούτων παθημάτων...
Αριστοτέλης, Περί Ποιητικής

Στην αγχόνη του δογματισμού
κρεμάστηκε η αληθινή ζωή σου.

Τώρα βουλιάζεις
σε στάσιμα εδάφη του ταύτόν.
Πνίγεσαι σιωπηρά βράδυ-πρωί
με στερεοτύπων λογικές
καθηλωμένος
σε μοναξιά ανελέητη
σε απραξία τέλεια
στου φόβου την ειρκτή.

Και η αλαζονεία
της αυτάρκειας
τι μίμησις σπουδαία!

Το αταξίδευτο
στου Άλλου το υπερπόντιο
θα σε ορίζει αδιάκοπα
και ας θρονιάστηκες
σε αδιαλλαξίας μικρόκοσμο

την βιοτήν περαίνουσα
δίχως κάθαρσιν. 




TRAGEDY


... to these and similar emotions...
Aristotle, Poetics

In the noose of dogmatism
your true life dangled.

Now you are sinking
on the inert ground of your self .
silently drowning day and night
in stereotypes of logic
pinned
in pitiless loneliness
in perfect inaction
in the cell of fear.

And the arrogance
of conceit
what a splendid imitation!

The untraveled
to the Other beyond the horizon
shall continuously define you
though you are ensconced
in an unbending microcosm

and your days nearing an end
without catharsis



Ε.

ΕΠΙΓΝΩΣΕΩΣ ΔΙΑΙΣΘΗΣΗ
A SENSE OF AWARENESS


ΡΥΘΜΟΣ ΑΡΜΟΝΙΑΣ...


...μέσα του κιόλας ωραία ερείπια
Οδ. Ελύτης, Το Άξιον Έστί

Ένδον σκάπτω
ανακαλύπτοντας
ογκόλιθους φόβου
με επιχρίσματα αυτολύπησης
ωραιοποιό τη θλίψη
στους αρμούς
και αγάλματα στεναγμών
και λυγμών αετώματα.

Συγκρούσεις και καιροί
γκρέμισαν την οροφή.

Τώρα
μαρμάρινο το φως
διαχέεται άπλετα παντού
και επιτέλους
εξορκίζει τα φρικτά σκοτάδια
στο σηκό του χτες.

Τώρα
οι άνεμοι ηχούν
στων κιόνων τις χορδές
σε ρυθμούς χαράς, ζωής
συγκίνησης.

Τώρα
διαλεκτικός προσανατολισμός
στην αρχιτεκτονική του χρόνου
τη γλυπτική του μέτρου
εφευρίσκοντας.



HARMONIC ORDER


...within the already lovely ruins...
Elytis, The Axion Esti

I excavate within me
revealing
monoliths of fear
with strata of self-pity
adorning sadness
in the joints
the sighs of statues
and sobbing pediments.

Conflicts and seasons
crumbled the roof.

Now
the marmoreal light
floods everywhere
and finally
purges the horrid darkness
in the niche of the past.

Now
the winds resound
in the strings of pillars
with rhythms of joy
life’s stirring moments. 

Now
the dialectical perspective
in the architecture of time
its sculptural measures
inventing the golden mean.





•••ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΝΤΟΣ ΚΟΣΜΟΥ


Απειράριθμες
ομόκεντρες ζωές
αδέσποτες
στον τρόμο του κενού
γύρω μας κι εντός μας.

Με έλλειψη της συνοχής
δίχως να παίρνουν
την ευθύνη αλλαγής
και μόνη την αλήθεια
-αβάσταχτο-
της οριζόντιας διαφυγής
του μηδενός στην άβυσσο.

Απειράριθμα
χάλκινα κύμβαλα
αλαλάζουν
νυχθημερόν
σαν κολασμένα.

Ο ήχος δεν διαδίδεται στο κενό
διατρανώνει η επιστήμη.
Έτσι ταξιδεύουν
σε γαλαξίες
βελούδινης σιωπής
έναστρες λέξεις ποιητικές
για μυστικά
τοπία του τίποτα.

Ας πληρωθούν...
Ας ξαναρχίσει ο Λόγος...



...OF THE COSMIC REALM


Infinite
concentric lives
stray
in the terror of the vacuum
around us and within us.

Lacking coherence
they do not engage
the responsibility of change;
the only truth
-unbearable-
the headlong flight
of existence
into the abyss.

Infinite
brass cymbals
palpitate
day and night
like spirits of the damned.

Sound cannot travel through a vacuum
science proclaims.
Thus they have been traveling
in galaxies
of plush silence
starry poetic words
for the mystic
precincts of the void.

May they be fulfilled...
May the Logos again begin...



ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΩΝ


Ποίηση και Φιλοσοφία


Ο ποιητής είναι το alter ego της κοινωνίας: «εντός» του κόσμου βιώνει όλη την οδύνη του και τη σύγχυση · «εκτός» του κόσμου σχηματίζει μορφές που ρίχνουν φως στο σκοτάδι που τον περιβάλλει. ΗΈμιλυ Ντίκινσον μορφοποίησε τα εξαίσια ποιήματά της όταν το αμερικανικό έθνος καταβυθιζόταν στον εμφύλιο πόλεμο και ο Τ. Σ. Έλιοτ τεχνούργησε την περίπλοκη Έρημη χώρα μεταξύ δύο πολέμων. Η Αναστασία Μαργέτη εμφανίζεται στο προσκήνιο σε μια εποχή που τη χώρα της μαστίζει η κρίση και που οι πολιτικές εξελίξεις σε παγκόσμιο επίπεδο υποδηλώνουν ότι η ανθρωπότητα δεν διδάχτηκε επαρκώς από τα ζοφερά μαθήματα του 20ού αιώνα. Η Μαργέτη συνδιαλέγεται με την απελπισία και τη σκοτεινιά του καιρού μας απλώνοντας τα χέρια σε διαχρονικά πνευματικά οράματα και καταφύγια, όπως την ιδέα του Πλάτωνα ότι η ανθρωπότητα πόρρω απέχει από της Αλήθειας και την πεποίθηση του Αριστοτέλη ότι η οδός προς την αυτοπραγμάτωση συνεπάγεται μία δυναμική διέλευση από το δυνητικό στο πραγματικό. Αναμετρηθήκαμε στο έργο της με αυτό που ο Βασίλειος Κύρκος επεσήμανε στον πρόλογο της ελληνικής έκδοσης ως «όψεις αδήλων», την εκδήλωση μιας ισχυρής πνευματικής παρουσίας, σύμφυτης
με τη ζωή.
Η μετάβαση από τη δυνατότητα προς την πραγματικότητα (ΜΗΤΡΙΚΗ ΕΝΤΕΛΕΧΕΙΑ), από την κυριαρχία της ψευδαίσθησης προς τη σφαίρα της ζωογόνου ύπαρξης, ιχνηλατείτε στη συλλογή ως ενιαία θεώρηση και αντανακλάται στους τίτλους των ποιημάτων: η ανθρωπότητα χαμένη σ’ έναν τόπο από όπου το ιερό φαίνεται να έχει μονίμως εξοριστεί {ΔΙΑΙΡΕΣΗ)· οι άνδρες ως ψευδο-Προμηθείς της επιστήμης και της τεχνολογίας, οι γυναίκες ως επίδοξες θεές της Σελήνης {ΜΠΑΡΟΚ)· η παραφορά της εξέγερσης
μοιάζει να ανήκει στο παρελθόν {ΡΕΠΟΡΤΑΖ). Αντιμετωπίζοντας κατά πρόσωπο αυτό το αδιέξοδο της ανθρώπινης ιστορίας, η ποιήτρια πασχίζει να γίνει φορέας αλλαγής:

Όμως θέλω να τολμήσω...
να προλάβω...
ολόσωμα να ψηλαφίσω
την άλλη όψη υγρών χρησμών
{ΑΠΟΡΙΑ)

Η ποιήτρια, συνεπώς, αναθερμαίνει το προσωπικό όνειρο του πάθους, ενώ ταυτόχρονα επιχειρεί την ανανέωση του κοινού οράματος για μια κοινωνία θεμελιωμένη στον πολιτικό διαφωτισμό και την πρόοδο {ΕΔΕΜ).
Για να επιτύχει τον σκοπό της η Μαργέτη συνθέτει μία ποιητική συλλογή με τρόπο ανατρεπτικό {ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗ), που εμπεριέχει ταυτοχρόνως λυρικά και φιλοσοφικά στοιχεία σε συνεχή ρυθμό από την αρχή έως το τέλος, από τα διλήμματα της έναρξης (ΣΥΜΠΑΗΓΑΔΕΣ) μέχρι το καταληκτικό ποίημα (... ΤΟΥΣΥΜΠΑΝΤΟΣ ΚΟΣΜΟΥ), το οποίο ιχνογραφεί στίχους που αιωρούνται προς την κατεύθυνση της πνευματικής ανακάλυψης.
Το ποιητικό βιβλίο Τρίτοι από της Αλήθειας προσφέρει στους μεταφραστές μία πρόκληση μοναδική. Η Μαργέτη επηρεάζεται και έλκει την αφετηρία της από τις εμπνευσμένες φωνές του Σεφέρη και του Ελύτη, στους οποίους αναφέρεται, καθώς λαμβάνει τη θέση της πλάι σε σύγχρονούς της καινοτόμους στην Ελλάδα και αλλού. Ως εκ τούτου οι μεταφραστές αναζητούν μίαν απόχρωση,  έναν ρυθμό, μίαν ατμόσφαιρα, που αναδύεται από τη δύναμη του οράματος της, το βάθος του στοχασμού, την πνευματική χροιά, τις λυρικές τάσεις. Σκοπός τους είναι να απεικονίσουν με ακρίβεια την αρχιτεκτονική του πρωτοτύπου και έτσι να επιτύχουν τον «διαλεκτικό προσανατολισμό» {ΡΥΘΜΟΣ ΑΡΜΟΝΙΑΣ...) των δίδυμων κειμένων, ελληνικού και αγγλικού, στα οποία η φωνή της Μαργέτη δονείται με οντολογική ορμή, με όλα τα φώτα, τα χρώματα, τα αρώματα μίας ύπαρξης αναζωογονημένης:

Στης χαραυγής
το αμυδρό ημίφως
συναντά τον άλλο της εαυτό
που επιλέγει την αριστοκρατία της ελπίδας
την πολυτέλεια της άνοιξης
που χαίρεται
της φωτεινότητας τις αποχρώσεις
και προσμένει αρώματα καλοκαιριών.
(ΕΠΟΧΕΣ)


Robert και Despina Crist
Λένοξ, Μασαχουσέτη
Καλοκαίρι, 2018




ΠΡΟΛΟΓΙΣΜΑ


Σε ένα άνθος ποιητικόν


Η ποιητική ευαισθησία, είθισται, να ενοικεί σε ψυχές φιλοσοφίας και παιδείας πλήρεις, όπως για παράδειγμα ο Πλάτων, ανυπέρβλητος φιλόσοφος και ποιητής μέγας. Δείγματα φωτεινά και εκφραστικής εξαίρετης κατάθεσης μάς προσφέρει ή ποίηση της Αναστασίας Μαργέτη. Μία άγρυπνη συνείδηση της εύθραυστης ανθρώπινης παρουσίας διακρίνει τον ποιητικό της λόγο και συνάμα ένας διάχυτος λυρισμός διαποτίζει τον στίχο και τις μορφές των ποιημάτων της. Θέλει βαθιά βιώματα και πολύ πόνο ο ποιητικός σπόρος τής ψυχής για να τελεσφορήσει αγλαό καρπόν και να ανθίσει άνθος ποιητικόν, εύοσμο και σπάνιο. Τα συναισθήματα εκπορεύονται ανεπαίσθητα και όμως σωρευτικά από την πρώτη κιόλας ανάγνωση τής ποιητικής προσφοράς τής Αναστασίας Μαργέτη.
Τα ποιήματα αυτά είναι μαρτυρίες και τεχνουργήματα της ψυχής της, συνιστούν καταθέσεις / αποτελέσματα βαθειάς -και επώδυνης, υποθέτω- κατάδυσης στης ψυχής τα πείρετα, κατά τον Ηράκλειτο. Έτσι πρέπει / επιβάλλεται να δούμε αυτές τις δημιουργίες αυτής τής ποιήτριας, δηλαδή θέλω να πω τις αντιλαμβάνομαι ως πρόκληση στον ηρακλείτειο  αιχμηρό λόγο: ψυχής πείρετα ιών ουκ αν εξεύροιο πάσαν επιπορευόμενος οδόν ούτω βαθύν λόγον έχει (Β 45)· Τόλμησε -τί αποκοτιά!- και η Αναστασία Μαργέτη να βαδίσει μία «οδό» προς το σκοτεινό και αινιγματικό βάθος τής ανθρώπινης ψυχής, και -τί έκπληξη!- μάς έδειξε μερικά οδοσήματα, αδιέξοδα προς το μυστήριο βάθος και προς τα «τοπία προσδοκιών  που ματαιώθηκαν» (ΜΝΗΜΕΣ ΑΝΑΓΛΥΦΕΣ). Αυτή την ηρακλείτεια οδό προς την ψυχή -και την ψυχή της!- βαδίζει η Αναστασία Μαργέτη.
Μέσα στις ποιήσεις -κυριολεκτικά- τής Αναστασίας Μαργέτη, εκτός αυτών πού ρηγώνουν το τοπίο των ποιημάτων της και διαμηνύουν τους παλμούς τής ευαισθησίας της, διαφαίνεται και συγκινεί η ωραία παιδεία της φιλοσοφικής εκλάμψεως και θραύσματα αγαλμάτων {ΚΑΝΟΝΕΣ) και ψήγματα του τραγικού {ΣΤΟ ΤΡΙΣΤΡΑΤΟ). Δεν είναι, λοιπόν, μόνον η ποιητική έμπνευση και η θεία μανία (Πλάτων) που σμιλεύουν την ποιητική έκφρασή της· φαίνεται, ως όψεις άδηλων και η επίμονη και επίπονη βούλησή της
να χτίσει και να ολοκληρώσει το μέγα πάθος που κατακαίει την ψυχή της {ΜΗΤΡΙΚΗ ΕΝΤΕΛΕΧΕΙΑ). Ιδού, ο ακριβός καρπός αυτής της οδοιπορίας. Άμποτε ν’ ανθίζει η ψυχή της και να ευφραίνει τίς δικές μας προσδοκίες.

Βασίλειος Α. Κύρκος
Ομότιμος καθηγητής Φιλοσοφίας






























Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου